Analyse - Ikea

Opgavebeskrivelse:
http://www.dskd.dk/fileadmin/template/getfile.php?fid=2476&pid=78



Analyse af Designobjekt

På vores ekskursion til IKEA Århus, var vores opgave at finde et designobjekt til analyse i denne opgave. Da vi nåede til afdelingen for køkkentilbehør, fangede en serie gyder straks vores opmærksomhed. Lækkert designet – og tilpas anderledes. Dette fik os til at stille en del spørgsmål: Er den funktionelt tilfredsstillende? Er den god i brug? Bliver håndtagende varme ved brug? Og mange flere. Med masser af spørgsmål var vores valg truffet, og designobjektet til denne opgave blev derfor gryden MEDALJ 2l fra IKEA til 149 kroner.

Produktbeskrivelse
Produkt: Gryde med låg, med en volumen på to liter – den mindste af tre størrelser (de øvrige på 3 og 5 liter).
Navn: MEDALJ
Firma: IKEA
Materiale: Rustfrit Stål – blankt.
Design: IKEA of Sweden
Mål: Højde 11 cm uden låg og 16 cm med låg. Diameter 16 cm ved åbning og 14 cm i bunden.
Induktionsbund i tre lag: Rustfrit stål, aluminium, rustfrit stål.
Symmetri: Gryden er symmetrisk opbygget, bortset fra de tre huller til udledning af damp.
Udvendig på bunden af gryden er produktionssted(land) og firmanavn præget ind samt andre oplysninger, i modsætning til indvendig i gryden hvor måleenhedsangivelsen (deciliter-mål) er påtrykt.
Betjeningsvenlighed: Gryden er forholdsvis nem at håndtere, dog gør håndtagenes udformning at det er svært at holde eller bære gryden med én hånd.

Form og funktion
Gryden adskiller sig fra andre traditionelle gryder, hvor gryden normalt har lodrette sider og låget er tilnærmelsesvis fladt, i modsætning til denne gryde, der har buede sider og låg. Hvor låget i kraft af dets udformning har en mere aktiv rolle i grydens samlede formsprog, i forhold til andre gryder. Ved kogning stiger temperaturen hurtigt. Håndtagene når efter 5 minutter høje temperaturer som resten af gryden. Gryden er galvaniseret, hvilket vil gøre den vanskelig at rengøre hvis noget skulle brænde sig fast i metallet. Dog er der meget få kanter som er svære at rengøre. Dette, samt det rustfrie stål, gør gryden forholdsvis hygiejnisk. Låget slutter ikke tæt, hvilket gør at damp let slipper ud under hele låget. Til gengæld gør lågets runde form at der skabes cirkulation af damp, og gør gryden effektiv til dampning af grønsager. Desuden er gryden svær at holde pga. håndtagene når for høj temperatur. Grydens tynde bund, gør at indholdet hurtigt bliver varmet op, men også at gryden hurtigt slipper varmen igen når den fjernes fra komfuret. Det påtrykte deciliter-mål slides muligvis af med tiden, da det ikke er graveret i metallet, men påtrykt med farve. Gryden er ikke svær at hælde af i forhold til almindelige gryder. Grydens konstruktion er lavet med en del billige løsninger. Til gengæld har den en gennemført finish. Dette gør gryden mere velegnet til servering end til hverdagsbrug.

Grydens opbygning
Vi har været på besøg hos værkstedsassistenterne i Designskolens ID-afdeling og de fortalte os lidt om grydens formentlige opbygning: Til opbygning af gryden er der først udstanset en plade i den rette størrelse, hvorefter den er valset op. Låget er lavet på samme måde, men er valset op af flere omgange - for at kunne lave den forskellige former. Håndtagene er udstanset, og bukket i den rette form. Hvorefter håndtagene er punktsvejset på gryden, og låget - og til sidst er det hele blevet poleret. Punktsvejsningerne nedsætter holdbarheden over længere tid. Der er en tydelig overgang fra håndtaget til gryden.
Segmenter: Gryden henvender sig til den moderne familie.
Kontekst: En gryde der kan bruges til hverdag og fest - og som kan sættes ind på spisebordet. Kan også stå fremme i køkkenet, når den ikke er i brug.

Tegn og udtryk
Når der tales om tegn i forhold til gryden er det klart kugleformen der først bemærkes. Dette adskiller sig meget fra den ikoniske gryde som blot har en rund bund, hvilket gør den cylinderformet. Gryden bliver - med kugleformen - langt mere blød i udtrykket, og giver os konnotative referencer som naivitet, hjælpeløshed, ærlighed og uskyldighed. Både pattedyr og mennesker tiltrækkes af bløde og runde former, og da kuglen samtidig repræsenterer en ansigtsform, og bliver nærmet babylignende, taler den i særdeleshed til det kvindelige instinkt. Kugleformen er et smart designmæssigt valg, da køberen nok hovedsageligt er kvinder.
Grydens tiltalende udtryk, gør ligeledes at den egner sig godt til servering – hvorimod den klassiske gryde ofte erstattes med serveringsskåle til middagsselskaber. Vi har for at understøtte denne teori været på besøg i Designskolens kantine, hvor vi fik os en snak med køkkenpersonalet (kvinder) om grydens udtryk. Grundet størrelsen (2 liter) egner den sig ikke til madlavning i et institutionskøkken som skolens kantine hvor mad laves i langt større mængder en grydens kapacitet. Dog ville de ikke tøve med at anvende gryden til servering, da det rene udtryk ville egne sig godt på en buffet.
Gryden er udført i rustfrit stål med blanke overflader, hvilket skaber en interaktion mellem gryde og bruger. Interaktionen opstår idet brugeren og omgivelserne afspejler sig i overfladen, og på den måde bliver en del af oplevelsen ved brug af gryden. Ydermere har vi stillet spørgsmålstegn ved hvordan grydens udtryk ville blive påvirket ved en ændring af materialet? Ville gryden være ligeså elegant hvis man fjernede denne interaktion, ved f.eks. at give gryden en mat overflade? Vi er ikke i tvivl om at en sådan ændring vil fjerne en del af grydens elegance og oplevelse. Ydermere har det blanke stål en konnotation af at være meget rent og hygiejnisk.
Grydens navn – MEDALJ – er svensk for ”medalje”, hvilket også kan tillægges en hvis symbolik. En medalje er et anerkendelsesmærke – en pris givet for udmærkelse, til en vinder. Dette kan kobles til grydens flotte visuelle udtryk – en medalje vil man gerne vise frem, man vil gerne vise at man er en vinder – grydens æstetik er nærmere brugskunst, end den klassiske gryde.
Når vi ser på grydens opbygning i forhold til æstetisk komposition, er det nævneværdigt at ligge mærke til lågets skæring i forholdt til principperne for Det Gyldne Snit. Højden på låget, i forhold til grydens højde, stemmer nogenlunde overens med Det Gyldne Snits principper for inddelingen i 3/8 mod 5/8. Dette er klart en klog designmæssig beslutning, da dette virker harmonisk for øjet.

Hvorfor købte vi netop denne gryde?
Den var en overraskelse, vi følte os tiltrukket af den. Den gav os en æstetisk overraskelse pga. sin rene form og blanke overflade, og den legende med vores forventninger og opfattelse af ”gryden” som symbol, da den var formet på en ny og spændende måde, dog stadig med klare klassiske elementer der indikerede at det var en gryde. Det æstetiske element i et design er utrolig stærkt og det taler til instinkter der ligger dybt i os. En æstetisk oplevelse af et objekt (hvilket altid vil være subjektivt) stimulere os sanseligt og kan give en følelse af glæde. Det er for nogle mennesker ligeså fundamentalt som kærlighed. Vi overgiver os til det faktum at vi synes gryden er flot og det giver os en form for tilfredsstillelse. Et eksempel på dette ser bl.a. hos Mac, der i disse krisetider fortsat opretholder deres popularitet fordi det er et lækkert visuelt design. Og dette har vi helt naturligt svært ved at modstå. Vi gik efter et produkt hvor æstetik og funktionalitet skulle gå op i en højere enhed. Men vi må konkludere at vi møder elementer, dog mest funktionelt, hvor det skinner igennem at produktet er billigt, og at designeren muligvis har måttet gå på kompromis med en del detaljer, for at overholde pris loftet i forhold til IKEA´s standarter.
De to håndtag på siden af gryden harmonerer i vores øjne ikke med resten af grydens rene design. De er grove og ser påklistrede ud, svejsningerne og overgangene fra håndtag til krop er sjuskede og ikke elegante. Da vi afprøvede gryden i praksis, erfarede vi også, at håndtagende blev for varme, til at man kunne holde om dem. Dette kunne man eksempelvis have undgået ved at bruge et andet materiale omkring håndtage, vi tolker, at dette er et tegn på kompromis i forhold til prisen.
Overgangen fra krop til låg falder også i vores øjne. Igen er det en sjusket overgang da den ikke flugter med linjen fra kroppen af gryden. Det går ud over det rene stramme udtryk. Da vi kogte vand i gryden, viste det sig, at låget ikke holdte tæt og det stod ud med damp under låget.
Deciliter-målet på indersiden af gryden er en lækker detalje, men det ærgrer os at det er trykt og ikke graveret ind i metallet. Det virkede allerede fra købet, som om det ikke ville holde længe, dele var allerede forsvundet.
Funktionaliteten er altså desværre ikke helt i top, men det kunne tyde på, at der er lagt størst vægt på de visuelle værdier. Visuelt er gryden gennemført. Den er flot og falder både i kantinedamens og værkstedsassistenternes smag.
Alt i alt synes vi at det er et godt design til billige penge. Den spiller på tidløse elementer og et enkelt design, der taler til mange mennesker. Vi ser klare referencer tilbage til Bauhaus’ teorier om den rene grundform. Det er helt klart et design vi har set før i tiden, stilmæssigt minder den meget om de metal gryder, kander og skåle osv. der blev fremstillet i 20’erne under Bauhaus.
Men rent funktionelt kan vi ikke give den en topkarakter.
Fra en skala fra 1 – 10 giver vi den 5 piskeris J


Skrevet af: Sidsel Søgaard, René Petersen, Nana Odderskær, Rolf Blume-Jensen